Sähkön vähittäismyyntimarkkinat Suomessa muuttuvat nopeasti ja yritysten on pysyttävä mukana 

Vera Waltari

Viime vuodet ovat olleet sähkön vähittäismyyntimarkkinoilla kaikkea muuta kuin tylsiä. Energiakriisi räjäytti sähkön hinnat uusiin sfääreihin vuonna 2022 ja vaikka markkina on sittemmin rauhoittunut, hermot ovat edelleen kireällä. Tuotannon vaihtelu, sääilmiöt ja kulutuksen muutokset ovat myllertäneet kenttää tavalla, jota ei aiemmin ole nähty. Kuluttajat seuraavat pörssisähkön hintaa kuin osakekurssia ja alan yrityksillä on täysi työ pysyä mukana pelissä, jossa marginaalit kutistuvat ja asiakkaiden odotukset kasvavat. 

Tuulisina hetkinä on nykyään tavallista, että puhelimeen kilahtaa ilmoitus: sähkö on nyt halpaa – kannattaa pestä pyykkiä tai lämmittää sauna tänään. Sähkön hinnasta on tullut arkinen puheenaihe mahtailevine klikkiotsikoineen. Samaan aikaan sähkönmyyjät tarjoavat perinteisten sopimusten rinnalla yhä monipuolisempia lisäpalveluita, joista osa on kulutukseen liittyviä ja osa täysin sähköön kuulumattomia, kuten aurinkopaneeleita tai kotivakuutuksia. Sopimusvalikoima on kasvanut ja kiinteähintaisten mallien rinnalle on noussut joukko monimutkaisempia vaihtoehtoja, joiden vertailu vaatii kuluttajalta aiempaa enemmän perehtymistä. Koventuneessa kilpailussa pienet paikalliset yhtiöt jäävät helposti suurten jalkoihin, ja moni niistä onkin jo vetäytynyt markkinoilta.  

Mutta missä mennään nyt ja ennen kaikkea, mihin suuntaan markkina on menossa? Ja miten Spring Advisor voi auttaa yritystäsi pärjäämään entistä monimutkaisemmassa pelikentässä? 

Sähkön hinnat ovat vaihdelleet rajusti: energiakriisi nosti ne hetkellisesti pilviin, mutta vaihtelevan tuotannon, erityisesti tuuli- ja aurinkovoiman, lisääntyminen tuo jatkossakin entistä enemmän lyhytaikaista volatiliteettia. Poikkeukselliset sääilmiöt ja kasvava kulutus, muun muassa datakeskusten, vedyn tuotannon ja sähköistymisen myötä, pitävät hintakehityksen ennakoimattomana. Kauempana tulevaisuudessa mahdolliset uudet Pohjoismaiden ydinvoimalat ja lisääntyvä siirtokapasiteetti voivat vakauttaa markkinaa, mutta siihen on vielä matkaa. 

Markkina on konsolidoitumassa kovaa vauhtia. Pienempien toimijoiden on yhä vaikeampi kilpailla suurempia vastaan kiristyvässä toimintaympäristössä, jossa brändin tunnettuus, järjestelmätehokkuus ja asiakasmäärien skaalautuvuus ovat avainasemassa. Suurimmat toimijat kattavat jo merkittävän osan koko asiakaskunnasta ja kehitys näyttää jatkuvan kohti yhä keskittyneempää markkinaa. Yrityskauppoja on nähty viime vuosina paljon ja kauppahinnoissa on ollut selvää nousua energiakriisin jälkeen.  Spring Advisor on toiminut neuvonantajana useissa alan järjestelyissä, niin ostajan kuin myyjän puolella. Olimme mm. Oomin neuvonantajana sen yhdistyessä Lumme Energian kanssa muodostaen Suomen suurimman sähkön vähittäismyyjän. Lisäksi olemme toimineet neuvonantajana monessa muussa vastaavassa toimeksiannossa sekä tehneet laajaa markkinatutkimusta alasta usealle toimijalle. Yhteistä kaikille toimeksiannoille on ollut tavoitteellinen arvonluonti ja syvällinen ymmärrys energiamarkkinan dynamiikasta.  

Energiakriisi teki meistä kaikista vähän sähkönörttejä: kuluttajista on tullut entistä hintatietoisempia ja spot-sopimusten osuus on kasvanut nopeasti, koska asiakkaat seuraavat sähkön hintaa tiiviisti ja kilpailuttavat aktiivisemmin sopimuksiaan. Spot-sopimukset ovat erityisen matalakatteisia myyjille ja siksi niiden yleistyminen on kiristänyt koko alan kannattavuutta. Suomessa spot-sopimusten osuus on kasvanut nopeasti, osittain alhaisen lähtötason vuoksi. Norjassa spot-sopimusten osuus on jo pitkään ollut yli 90 prosentin tasolla ja Suomessa on nyt siirrytty vauhdilla kohti samaa mallia, jossa pörssisähkö on kuluttajien ensisijainen valinta. Samalla sähkön hinnanvaihteluihin liittyvä riski on siirtynyt entistä vahvemmin sähkönmyyjiltä kuluttajille. Sähkölasku ei ole enää tasaista maksamista, vaan kuin arkipäiväinen vedonlyönti sääennusteita vastaan. 

Koska perussähkön myynnistä saatavat katteet ovat kutistuneet, yritysten katse on siirtynyt lisäarvopalveluihin. Yritykset ovat alkaneet tarjota sähkön rinnalla tuotteita, jotka tuovat lisää arvoa ja ennen kaikkea katetta. Esimerkiksi vihreän sähkön sertifikaatit, aurinkopaneelit ja sähköauton latausratkaisut ovat yleistyneet nopeasti ja monilla yhtiöillä valikoimaan on lisätty myös aivan uudenlaisia palveluita, kuten työsuhdepyöriä tai puhelinliittymiä. Näiden tuotteiden kannattavuus on usein selvästi perussähköä parempi. Palveluiden kehittäminen ja ylläpito sopii erityisesti suuremmille yhtiöille, joiden asiakasmäärät mahdollistavat tehokkaan skaalaamisen ja tuotekehityksen kustannustehokkuuden. Pienemmille yhtiöille lisäarvopalvelut eivät välttämättä ole yhtä kriittisiä, erityisesti jos vahva paikallinen asema mahdollistaa hieman korkeammat hinnat ja riittävän katteen perusliiketoiminnasta. 

Miten Spring Advisor voi auttaa? 

Me Spring Advisorilla emme tuo kristallipalloa, mutta tarjoamme terävää analyysiä, tuoretta markkinanäkemystä ja kokeneen tiimin, joka on ollut mukana useissa alan strategisissa järjestelyissä. Useat yrityskaupat ja selvitykset ovat esimerkkejä siitä, miten tuomme konkreettista arvoa asiakkaillemme. 

Olit sitten etsimässä kasvua yritysostojen kautta, positioitumassa muuttuvassa markkinassa, suunnittelemassa asiakaslähtöistä lisäarvostrategiaa tai varautumassa regulaatiomuutoksiin, tiedämme missä mennään ja miten päästä kohti toivottua lopputulosta. 

Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä, miten yrityksesi ei ainoastaan pysy mukana, vaan ottaa muutoksesta kaiken irti.