Nopea tulosparannus ja pysyvä kilpailuetu

Vera Waltari

SPRINGIN DIAGNOOSILLA NOPEA TULOSPARANNUS JA PYSYVÄ KILPAILUETU

Teknisesti laadukkaat tuotteet eivät riitä nykypäivän kilpailulla markkinoilla, vaan tarvitaan täsmällinen ymmärrys asiakkaiden nopeasti muuttuvista tarpeista, sekä, vahvaa käsitystä omasta kilpailukyvystä. Alansa johtava valmistavan teollisuuden yritys kamppaili juuri näiden ongelmien kanssa. Spring auttoi heitä muuttamaan lähestymistapaansa ja saavuttamaan merkittäviä tuloksia jo ensimmäisen kolmen kuukauden aikana.

Haaste

Asiakkaallamme ei ollut selkeää käsitystä todellisista kilpailueduistaan ja heillä oli siksi vaikeuksia määrittää arvolupausta asiakkailleen. Huolimatta tuotteiden erinomaisesta teknisestä laadusta yritys koettiin liian kalliiksi ja se menetti jatkuvasti tärkeimpiä asiakkaitaan.

Diagnosointi

Analyysimme tuloksena selvisi, että ensisijainen ongelma ei ollut tuotteiden laatu, vaan hintapaine, joka pakotti usein muuttamaan suunnittelua. Nämä suunnittelumuutokset tehtiin usein ilman selvää ymmärrystä niiden vaikutuksesta omiin kustannuksiin ja asiakkaan kokemaan arvoon.

Ratkaisun määrittäminen

Otimme käyttöön strategisen lähestymistavan, jossa tuotteiden ominaisuudet optimoitiin asiakkaan kokeman tärkeyden perusteella:

  1. Selvitimme, mitä tuotteen ominaisuuksia asiakkaat arvostivat eniten ja mistä he ovat valmiita maksamaan.
  2. Analysoimme suunnitteluvalintoja ja suoritimme suorituskyky-kustannusanalyysin, jotta kustannuksia voitiin tasapainottaa ja korostaa alueita, joilla asiakkaamme voisi saada kilpailuetua.
  3. Tunnistimme mahdollisuuksia muuttaa materiaalivalintoja ja vähentää materiaalin käyttöä teknisestä laadusta tinkimättä. Tämä tarjosi tilaisuuden kustannussäästöille, ja sitä kautta asiakashinnoittelun päivittämiselle.

Tulokset

Ratkaisumme käyttöönotolla oli mullistava vaikutus asiakkaamme kilpailukykyyn ja kannattavuuteen. Alle kolmessa kuukaudessa yritys sai aikaan merkittäviä parannuksia:

  • 5 % absoluuttinen myyntikatteen kasvu – sovittamalla tuotteen ominaisuuksia asiakkaan kokemaan arvoon ja optimoimalla kustannuksia yhtiö pystyi kasvattamaan myyntikatettaan 5 %. Tämä johtui suoraan paremmasta hinnoittelustrategiasta ja tehokkaammasta materiaalien käytöstä. Tarjoamalla oikean laatutason tuotteita kilpailukykyiseen hintaan yritys pystyi antamaan selkeän arvolupauksen markkinoille.
  • 10-20 % vähennys materiaalin käytössä, joka saavutettiin ilman merkittävää vaikutusta tuotteiden teknisiin laatuvaatimuksiin. Strategiset materiaalivalinnat tukivat siten kestävää kehitystä ja mahdollistivat osaltaan kustannussäästöjä. Myöhemmin raaka-aineen saatavuuden heikentyessä ja hintojen kallistuessa on tällä ollut erityisen suuri merkitys.
  • Markkinaosuuden elpyminen – yhtiö sai takaisin markkinaosuutensa kahdessa keskeisessä tuotesegmentissä. Tarjoamalla tuotteita, jotka vastasivat paremmin asiakkaiden odotuksia ja tarjoamalla kilpailukykyisiä hintoja, he pystyivät saamaan takaisin menetettyjä strategisia asiakkaita ja kilpailukyky kasvoi merkittävästi potentiaalisten uusien asiakkaiden silmissä.

Springin lähestymistapa

Tämä asiakasesimerkki osoittaa kiistatta, kuinka Springin kokeneet asiantuntijat ja heidän tilanteeseen soveltamat analyysit mahdollistavat sekä nopean tulosparannuksen että vahvistavat asiakkaan kilpailukykyä pitkällä aikavälillä.

Olemme Springillä sitoutuneet auttamaan yrityksiä hyödyntämään heidän täyden potentiaalinsa jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä.

Ota yhteyttä, niin keskustellaan tarkemmin juuri teidän tilanteestanne!