Yrityksen ydintä viestimässä

Vera Waltari

Ennen oli kunnollista. Usein jo yrityksen nimi kertoi kaiken olennaisen, eikä tarvinnut arvuutella, mitä Suomen Pesulapalvelut Oy tekee. Näin oma arki oli tiukasti määritelty, mutta yhtiön merkitys asiakkaille, maailmalle ja henkilöstölle jäi vähemmälle huomiolle.

Nyttemmin on havahduttu ajattelemaan asiakkaan perimmäisiä tarpeita. Niinpä yritykset kilvan tavoittelevat asemaa asiakkaidensa luottokumppaneina, kestävän tulevaisuuden rakentajina ja sujuvan arjen mahdollistajina. Ajauduttiin toiseen ääripäähän.

Yrityksen ytimen ja merkityksen kiteyttämistä pohditaan lähes jokaisessa strategiahankkeessa. Tästä tekstistä löydät omaan työskentelyysi muutaman opin, joita lukuisista kulmahuoneista ja työpajoista olemme poimineet mukaamme.

Visio, missio, tarkoitus… ja mitä niitä olikaan?

Yrityksen ydin ja merkitys on tavattu viestiä lausahduksilla, joista käytetään useimmiten nimityksiä visio, missio ja tarkoitus. Tyypillisesti arvolupaus ja arvot tulevat myös keskusteluun samassa yhteydessä.

Terminologia vaihtelee ja menee jopa ristiin. Yleisimmät määritelmät lienevät seuraavat:

  • Visio kuvaa yrityksen tai sen ympäröivän maailman tulevaisuuden tilan, jota yritys toiminnallaan edistää
  • Missio kiteyttää yhtiön tekemisen ja tavoitteet, joilla visio saavutetaan
  • Tarkoitus kertoo, mitä ongelmaa yritys on ratkomassa ja miksi
  • Arvolupaus on usein lähellä missiota, mutta kiteyttää astetta konkreettisemmin, mitä arvoa asiakas saa yrityksen tuotteesta tai palvelusta
  • Arvot kuvaavat yrityksen sisäistä kulttuuria ja toiminnan perusperiaatteita

Ole kuin Ikea

Ohessa on esitetty muutaman kansainvälisen yhtiön missio ja visio muutaman vuoden takaa. Kuvassa nämä esimerkit on ryhmitelty kahdelle akselille. Vaaka-akseli kuvaa, puhuuko yritys itsestään vai ympäröivästä maailmasta. Pysty-akselilla tarkastellaan, ovatko lausahdukset yleisluontoisia vai nimenomaisesti juuri tähän yritykseen sidottuja.

Ikea on erinomainen esimerkki toimivasta kokonaisuudesta. Sen visio puhuttelee ympäröivää maailmaa laajasti, mutta on juuri riittävän spesifi ollakseen Ikealle relevantti. Missio puolestaan kertoo uskottavan polun kohti visiota, ja kuten tiedämme, Ikea on aina panostanut designiin ja pitänyt kustannukset kurissa muun muassa jättämällä kalusteet asiakkaan koottavaksi.

Southwest Airlinesin näkemys on monin tavoin päinvastainen. Visio katsoo pelkästään yhtiöön itseensä, ja keskittyy vähemmän innostavasti kokoon ja rahaan. Missio taas ottaa hieman enemmän näkökulmaa ulkopuolelle, mutta juuri tämän yhtiön matka on jätetty kuvaamatta, ja korvattu yleispätevillä adjektiiveilla.

Kolme vinkkiä oman äänen löytämiseen

Parhaimmillaan jokainen yhtiö viestii omalla tavallaan ja omilla sanoillaan. Ohessa kolme vinkkiä oman viestin terävöittämiseen.

  1. Tee vain tarpeelliset lausahdukset. Jos yksi hyvä tarkoitus kiteyttää kaiken olennaisen, älä tee väkisin erillistä visiota ja missiota. Päällekkäiset lausahdukset ainoastaan heikentävät viestin ymmärrettävyyttä
  2. Lähesty asiaa asiakkaan tai yhteiskunnan näkökulmasta. Se toimii johtamisen ja viestinnän näkökulmasta paremmin, ja useimmiten myös omaa henkilöstöä motivoi enemmän maailmanparantaminen kuin omistajan tuloutus
  3. Pidä persoonallisuus. Kysy itseltäsi, voisivatko lausahduksemme sopia mille tahansa yritykselle ja voiko ulkopuolinen tunnistaa juuri meidät tästä? Jos oma itse ei erotu, arvioi vielä kerran, mitä asiakkaan ja yhteiskunnan tarpeita täytätte, miten sen konkreettisesti teette ja mikä erottaa teidät muista